torsdag 5. september 2013

Krøkebærsaft

Nå har det vært sesong bærplukking, først var det multebær,
multebærtur på  Slettnes

så var det blåbær og nå har det vært rognebær, tyttebær og til sist krøkebær, eller krekling som noen sier.

Multebæra brukes til syltetøy og multebærkrem, og blåbær og tyttebær bare blir rørt til syltetøy.
I år har jeg tenkt å prøve å gjøre andre ting enn bare det vanlige syltetøyet, ikke for det syltetøy er godt, men det er alltid spennende å prøve nye ting. Så i år blir det en del likører og gelèer.

I år har jeg for første gang hentet inn rognbær, har laget likør av noe bær og den skal stå å godgjøre seg til jul. Spennende er det.
Og noe av rognebæra skal bli rognebærgelè,  det har jeg aldri laget før, men en gang må jo være den første. Når jeg har smakt det hos andre er det jo nydelig.


Bæra siles før en har sukker i.

Krøkebæra brukte vi å lage saft på for noen år siden i barnehagen, og i år tenkte jeg at det skal jeg prøve å lage hjemme også. Som tenkt så gjort. Fikk en oppskrift av en tante til min mann.
                                                 



Kjekt å lage, mye søl, men det er typisk meg, var blå fra tærne og opp til nesen.

Så av 14 liter krøkebær ble det hele 13 liter råsaft! 
Er godt fornøyd med vinterforsyningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar